Rândurile de mai jos sunt un guest post de la mama unui copil de clasa a doua, trecut prin evaluarea care a început ieri.
În loc de a se ocupa de încheierea unor protocoale secrete de-a
dreptul bigote cu BOR, Pricopie ar trebui să iși arunce privirea către
reprezentația pe care o dă ministerul domniei sale cu evaluările
naționale la clasele primare.
Spre exemplu, ar trebui să răspundă nedumeririi ce o incearcă
părinții, după constatarea clară că testul de limbă română la clasa a
IV-a a fost, paradoxal, cu mult, mult mai simplu decât cel de clasa a
II-a.
Am doi nepoți in clasa a IV-a. Curios, îi
sun după testul la limba romana: “Cum a fost, ?” Primul îmi răspunde:
“Cum să fie? De grădiniță! Nimic de gramatică, îți închipui?!” Vorbesc
și la celălalt nepot: “Te-ai descurcat?” “Ne-a dat super-simplu! O
joacă de copil de-a doua! Nici nu am avut ce face într-o oră!” Deh!
Băieți deștepți! Mă mai liniștesc. Pe 2 iunie și al meu abia a
împlinit 8 ani și urma să intre în focuri.
Apar testele pe http://subiecte2014.edu.ro/2014/ și mă conving că au avut dreptate: elevii claselor a IV-a au avut la testul de limbă română un text la prima vedere desfășurat pe aproape 2 pagini
A4 și de răspuns la întrebări-grilă, combinate cu întrebări cu răspuns
scurt, 15 de toate în legătură cu acel text. Nimic de gramatică, deși o
studiază din clasa a III-a. Nimic tip “compunere“.
Singura observație e că la un număr (știți că s-a dat pe numere; la MEN
se evaluează național, dar cu parametri de raportare diferiți!) s-a dat o
poveste clasică, pe care unii o știu chiar de la grădiniță, iar la un
alt număr, un text contemporan, la primă vedere. Nu e chiar corect, dar
fie! Timp a fost berechet: 50 de minute.
Ieri au dat și puștii de clasa a II-a testul de limba română. De fapt, testele. Că au fost două. Unul “de citit“, și unul “de scris“. Fiecare a câte 25 de minute. Pe numere, se-nțelege, că se cunoaște la MEN că ăștia de opt-nouă ani copie de rup!
Ce sa vezi, insă: testele “de citit“
au fost similare celor de limbă română de clasa a IV-a. Ambele numere
au avut texte contemporane la primă vedere (se vede că poveștile de
Andersen sunt pentru cei de a IV-a, care au agățat cartea-n gard,
pesemne că gândește dl. Pripcopie). Aproape două pagini A4
de text și la clasa a II-a, cu 10 întrebări grilă și răspuns cu
formulare într-o propoziție-două, pentru a se vedea gradul de înțelegere
a textului.
Timp de lucru: doar 25 de minute, jumătate din
timpul celor de clasa a IV-a. Probabil că la minister se știe că cei mai
tineri sunt mai iuți! Nu vă mai zic că cel puțin unul din teste
conținea o întrebare fără răspuns explicit în textul dat. Dar cum să nu
știi așa, de fraged, care sunt două dintre cauzele pentru care fluturii
nu zboară pe ploaie? Probabil că au vrut să puncteze cumva și
imaginația, îmi explic.
Credeți că a fost suficient? Nuuuu! Pentru că la clasa a II-a au mai avut și testul “de scris“. Alte 25 de minute
în care au avut de redactat un bilețel și de scris o compunere. Aud de
la cadrele didactice că mulți copii nu au terminat. Cuum? La a IV-a nu a
fost nimic similar și au avut 50 de minute la dispoziție? Păi, ce să
spun? Fluturașii de opt ani sunt la început, au mai mulți ani înainte și
trebuie să mai învețe să mai zboare și pe ploaie, la câte furtuni îi
așteaptă!
Las că mâine vine matematica. Se scot ei!
Două vorbe de la mine:
Vladimir spune că a avut ceva emoții, dar s-a descurcat la ambele
teste de limbă română, nu aici e problema! Nici măcar subiectele nu sunt
o chestiune musai de dezbătut, pentru că presupun altceva decât
limbajul de lemn folosit în învățamântul românesc.
Cred că dificultățile sunt date de lipsa coerenței și a echilibrului
care ar trebui să existe la asemenea evaluări. Oare comisiile de
redactare a subiectelor de limbă română la ciclul primar constituite la
nivelul MEN au discutat între ele? Cum să pui un copil de 8 ani să
rezolve un test similar cu unul de 10 ani, într-un timp de două ori mai
scurt. Cum? Oare oamenii aceia profesează?
Dar nu mor fluturii pe ploaie, când vor muștele de la minister!
http://www.striblea.ro/de-ce-fluturii-nu-zboara-pe-ploaie-sau-esecul-evaluarii-nationale/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu